GUIA DIDÀCTICA

Primera Part

Si és la primera vegada que us plantegeu utilitzar aquest tipus d’estratègia didàctica amb els vostres alumnes, se us aconsella llegir aquesta primera part. Si ja heu utilitzat altres WebQuests, podeu passar directament a la segona part.

Què és una WebQuest?

DEFINICIÓ DE WEBQUEST:
“Una WebQuest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats.”
Totes les WebQuests tenen els mateixos apartats: una portada o pàgina principal, una introducció, la tasca, el procés, l'avaluació, les conclusions, els crèdits i aquest apartat de guia didàctica on us trobeu ara.
Introducció: si entreu a l’apartat de la introducció, veureu com, si teniu en compte la filosofia constructivista en què es basen les WQ, és l'apartat on es plantegen unes preguntes, uns reptes, uns problemes que els alumnes han de solucionar. Des d'aquest apartat, convideu els alumnes a fer una recerca que li concretareu a l'apartat de la tasca.

Tasca: aquí, com podeu comprovar, expliqueu als alumnes què han de fer, és a dir, quina transformació han de fer amb la informació que trobin a Internet i en quin tipus de producte final l’han de convertir.

Procés: aquí veureu que s'han ordenat els passos necessaris per dur a terme la tasca. Hi ha activitats que han de fer en grups que, segons el rol assignat, veuran el tema des de punts de vista diferents, investigaran diferents aspectes en diferents webs… També se'ls explica com i on han d’anar desant la informació, les imatges i les activitats que van fent. En aquest apartat, trobareu els recursos, és a dir, els enllaços a totes les pàgines web que heu seleccionat amb molta cura. Es recomana, però, que, abans de començar la WebQuest, els reviseu tots per si algun enllaç ha canviat o ha desaparegut. Fixeu-vos en els suports (els trobareu en hipertext): potser us semblarà que els faciliteu massa la feina, però a les WQ es tracta precisament d’això, que trobin totes les facilitats i la informació com més a l’abast millor perquè arribin més lluny i més aviat als objectius que us heu proposat.

Avaluació: cal que, des de la presentació de la WebQuest, els feu fixar en aquest apartat i els recomaneu de llegir tots els apartats de la rúbrica perquè sàpiguen què espereu d’ells, què tindreu en compte a l’hora d’avaluar. Si us sembla necessari, adapteu les rúbriques als vostres alumnes reduint o ampliant els aspectes que cal avaluar i els nivells d’exigència.

Conclusions: aquí el vostre paper és molt important, ja que els ha de fer reflexionar sobre tot allò que han fet des del començament i també com els ha funcionat el grup. A més, els heu d’orientar respecte a la destinació que han de donar al producte: a qui l’han de fer arribar, on penjar-lo, quan representar-lo, etc. Potser heu de parlar primer amb el director/a o amb altres mestres. Cal que els alumnes vegin que allò que han fet és valorat i que incideix en el món que hi ha més enllà de les parets de l’aula.
A l’apartat de Crèdits trobareu d’on heu tret la informació, qui us ha ajudat a crear aquesta WebQuest, etc.
El vostre paper com a mestres durant el desenvolupament d'una WebQuest ha de ser sobretot el de:
  • Conductors
  • Dinamitzadors
  • Facilitadors
  • Orientadors
  • Re orientadors
  • Guies
  • Creadors d'entorns d'aprenentatge òptims
  • etc.
Per organitzar els grups de la manera més dient i per garantir que els debats no s'apartin del tema principal també heu de:
  • Garantir la participació de tots els alumnes.
  • Adaptar les activitats del procés, si cal, tenint en compte la composició de cada grup de treball.
  • Posar pau en cas de conflicte.
  • Fer reflexionar sobre l’actitud, els procediments i els resultats aconseguits.
  • Garantir que el producte surti de l’aula i repercuteixi en la comunitat escolar, familiar.
  • Que arribi als destinataris, responsables polítics o socials segons el tema.
  • Que sigui conegut per altres mestres, altres escoles…
Com podeu veure, el vostre paper no és gens fàcil, però és molt gratificador. Us desitgem molta sort i, si ens necessiteu, podeu comptar amb el nostre suport.

Segona part

INFORMACIÓ WEBQUEST “LA CASTANYADA
Aquesta webquest està pensada per als alumnes d'Educació Infantil. Treballa una de les festes tradicionals catalanes que encara avui en dia es celebren generalment dins el calendari escolar, així com l’estació de l’any en la que es desenvolupa (fruits típics de la tardor, menjars propis, elements identificatius...).
Coneixent les limitacions que presenten els infants d’aquestes edats respecte la lectoescriptura, s’ha procurat que la webquest sigui molt visual per facilitar-ne la seva comprensió. Tot i així, serà necessari el suport de  la mestra per introduir-la així com també pel desenvolupament de les activitats proposades.
La realització d’aquesta webquest, està pensada per dur-la a terme quan es prepari la castanyada, ja que el seu contingut ofereix informació directament relacionada amb el tema (tal i com el seu títol indica).

ÀREES QUE ES TREBALLEN

S’ha procurat que amb la realització d’aquesta webquest es treballin les diferents àrees del currículum d’Educació Infantil: Descoberta de l’entorn, Descoberta d’un mateix, i Comunicació i llenguatges, a partir d’un centre d’interès com és la Castanyada.

CAPACITATS

Es treballen les següents capacitats dels eixos curriculars:

·         Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la
coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.

·         Adquirir progressivament hàbits bàsics d'autonomia en accions quotidianes,
per actuar amb seguretat i eficàcia.

·         Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats
matemàtiques bàsiques.

·         Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i
situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.

·         Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de
curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.

·         Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a
una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la
integració social.

CAPACIATS TIC:
Alfabetització tecnològica
  • Usar el ratolí per assenyalar i clicar.
  • Iniciar/tancar l'ordinador.
  • Usar el teclat/tauleta sensible.
Instruments de treball intel·lectual
  • Prendre consciència de la possibilitat d'obtenir informació a través de mitjans electrònics.
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d'objectes.
  • Confeccionar una imatge utilitzant un programari de dibuix senzill.
  • Explicar el procés de treball amb l'ordinador i indicar les eines utilitzades.
Control i modelització
  • Seguir instruccions.

OBJECTIUS

·         Despertar interès i confiança amb l’ordinador com a eina de treball.
·         Conèixer millor la festa tradicional catalana: La castanyada. En què consisteix.
·         Saber en quin moment de l’any es du a terme.
·         Identificar trets característics d’aquesta estació de l’any.
·         Desenvolupar les habilitats i destreses necessàries per l’ús de les TIC.
·         Mostrar interès en les tasques proposades i respectar el treball en equip.
·         Conèixer les parts del cos i identificar-les amb les peces de roba que porta la Castanyera.
·         Saber ordenar una seqüència d’imatges treballada prèviament.
·         Ser capaç de comunicar-se i expressar-se en llenguatge verbal, plàstic i musical.

CONTINGUTS

·     El coneixement de la festa tradicional catalana presentada en sí. En quin moment de l’any es du a terme i característiques pròpies de la tardor.
·        El desenvolupament de les habilitats i destreses necessàries en l’ús de les TIC.
·     La identificació de les principals peces de roba de la Castanyera amb les parts del cos on van col·locades.
·         El respecte pel treball en equip i les tasques proposades.
·     La comunicació i expressió a través de diversos llenguatges com poden ser el verbal, el musical i el plàstic.
·         La capacitat per ordenar una seqüència d’imatges prèviament treballada.
·         La confiança i interès amb l’ordinador com a eina de treball.

TEMPORITZACIÓ
La realització de la webquest es dividirà en diverses sessions d’ aproximadament una hora. La seva durada pot ser variable, en funció de la programació del docent així com també el nivell i les habilitats dels infants.

Temporització orientativa:
Sessió 1: Introducció i tasca
Sessió 2: Activitat 1, 2, 3 (en funció del grup)
Sessió 3: Activitat 1, 2, 3 (en funció del grup)
Sessió 4: Activitat 1, 2, 3 (en funció del grup)
Sessió 5: Avaluació i Conclusió

ORGANITZACIÓ DELS ALUMNES

Els alumnes es dividiran en 3 grups. Cada grup realitzarà les 3 activitats  però amb diferent ordre. Així al final de la webquest, cada grup haurà realitzat totes les activitats.

AVALUACIÓ
En aquesta Webquest el que es proposa és una avaluació a nivell de grup en forma de preguntes, i una avaluació individual a partir d’una rúbrica que facilitem a el/la mestre/a.

MATERIAL NECESSARI 
·   Pissarra digital o canó de projecció per la lectura i desenvolupament de la història.
·        Ordinadors amb connexió a Internet per la realització de les diverses activitats a partir de les TIC.
·         Imatges del procés d’elaboració dels panellets elaborades per la mestra.

·       Dibuixos dels  personatges de la història elaborats per les creadores de la webquest.